Una bona manera de començar el procés d'innovació es trobar una bona pregunta, que es consideri que delimita bé el que estem buscant.
Pot semblar molt evident, però a diferència dels projectes convencionals, en que els reptes a assolir solen estar prou clars i definits, en la cerca de la innovació no és així. Sabem que volem ser millors o diferents, però no de quina manera ho assolirem.
Per trobar la pregunta haurem de centrar la mirada en els clients, i a la vegada en les nostres capacitats. Mirem amb els ulls dels nostres clients com fer-los la vida més agradable, encara que sigui tan sols en alguns detalls. Però també mirem les nostres fortaleses, més enllà del que ja estem oferint fins ara, pensant més en el que podríem fer per futurs clients i encara no estem fent.
Les tendències globals ens poden donar pistes del que actualment valoren els clients. Per exemple, una tendència clara actual és la cerca del baix cost, que podríem definir com prescindir de característiques que no són essencials del nostre producte, però que en canvi l'encareixen.
Veiem triomfadors que han aconseguit fer fàcils petits detalls de la nostra vida.
Molts de nosaltres enviem centenars o milers de missatges al mes als nostres contactes a través del mòbil.
En aquests missatges proliferen les icones que ens ajuden a transmetre molt més que paraules. Afegir una careta contenta, o un sol radiant, o una gerra de cervesa eviten tenir que teclejar molts caràcters, i a la vegada trenquen la duresa del text curt, i el fan més proper i emocional. En una aplicació tan simple com la tramesa de missatges, cal triar molt bé que afegeixes. La gestió dels grups i la riquesa dels missatges crec que ha estat la essència de la revolució del whatsapp.
Val la pena pensar bé quina pregunta volem respondre.
El focus ha de ser clar, i la resposta fàcil. Fàcil pel client: d'entendre, de comprar, d'utilitzar.
Només amb el temps descobriràs si era o no la resposta adequada.
És el joc.
Gaudeix-lo.