Més amb menys
Augmentar la productivitat
Sentim cada dia als experts per les diferents tertúlies econòmiques que al nostre país tenim problemes de productivitat. Hem de ser capaços de generar més amb menys. Lluny del que podríem pensar, com ens feia veure el McKinsey Quarterly de Juny de 2010, augmentar la productivitat dels que treballen és la manera de generar nous llocs de treball, gràcies als efectes positius de la prosperitat que es genera.

En 40 anys, s'ha passat de necessitar 80 cèntims per generar un euro, a només prop de 30.
I encara tenim camí per recórrer. Algunes indústries fa temps que estan obtenint cada cop més profit de la tecnologia, com el sector financer o les telecos, però altres, com el sector sanitari, l'educació i el sector públic tenen encara oportunitats per endegar.

Els discursos en que per ser més productius s'havia de treballar més hores, o allargar la vida laboral dels treballadors o flexibilitzar les condicions laborals, tan presents en la nostra actualitat en els darrers mesos, es demostren menys efectius ja que els increments de la productivitat provenen en dues terceres parts de la innovació en processos i en productes.

Estem en un camí que ens farà canviar l'eficiència per la intel·ligència, proporcionada per uns nous treballadors del coneixement, avesats a l'anàlisi de múltiple informació, la capacitat d'anàlisi i de resolució de problemes i el pensament creatiu. Estadístiques demostren que les empreses que dupliquen aquest tipus de professionals (del 20% habitual, al 40% del total) passen a triplicar resultats.

No és suficient fitxar talent, ja que cal després donar-li la informació i la autonomia que maximitzi la seva aportació de valor. D'aquí la importància de connectar als treballadors amb els indicadors de negoci, escollits i correctes, que els permetin prendre les bones decisions.

I més en un món on les bases del negoci ens poden canviar en molt menys temps del que creiem. Kodak porta anys intentant adaptar-se, sense encert, al canvi radical que ha provocat la fotografia digital, un canvi que en part va precipitar amb les seves innovacions. De valors en borsa que apuntaven als noranta dòlars, ara es baralla diàriament amb els centaus al voltant d'un dòlar. De 150.000 treballadors a menys de 20.000.
Altres companyies no tindran tant temps com ha tingut Kodak per intentar corregir el rumb.

Comments are closed!

Llegir més: