Pantalles i més pantalles
Tres categories es disputen el nostre temps
Fa anys, al Renacer'06, Antonella Broglia ja ens feia posar atenció en un món rodejat de pantalles. I encara havien d'explotar els iPad i similars que han afegit una mida més a tenir en compte. Crec que la mida de la pantalla importa i força, condicionant tant les maneres d'interaccionar, com les funcionalitats de l'equip. A hores d'ara tenim tres grans grups.

La primera categoria la formen els equips petits, amb pantalles de 3-4 polzades, on trobem els mòbils, els GPS, els MP3-4, les càmeres de fotos... Més petit, més portable, i per tant cobreixen les funcions que hem de fer sobre el terreny.

La segona categoria la formen els equips grans, amb pantalles de més de 15 polzades, ja difícilment transportables, com les que utilitzen els ordinadors de sobretaula o els portàtils que menys ho són. També les teles i els panells informatius. Són les que ens proporcionen més confort i una millor experiència d'ús.

La tercera categoria es mou en la dimensió de les 10 polzades. Els netbook i els tablets (iPAD i seguidors) es troben en aquesta franja. Juguen amb un equilibri de portabilitat i funcionalitat que els ha fet revolucionar el mercat tecnològic en els darrers anys.

Com evolucionarà aquest model en 3 capes? Serem capaços de dissenyar pantalles més grans i més portàtils, a través de tecnologies com les pantalles flexibles i enrotllables? O potser anirem més enllà, explorant altres sentits que de moment tenim infrautilitzats, dissenyant equips capaços de ser útils sense pantalles?

De moment, només fem servir part dels sentits per interactuar amb les màquines:
La vista, fonamental, per interpretar les pantalles.
El tacte, en expansió, per fer seleccions ràpides, però encara poc precises.
L'oïda, per avisos i per rebre instruccions bàsiques.
La parla, en estadi embrionari.
L'olfacte, en absolut.

És curiós com el nostre element principal de comunicació entre persones, la parla, encara juga un paper marginal en la interacció tecnològica.
Un canvi de paradigma d'interacció, com hem vist amb l'inici de la utilització del tacte, revoluciona la industria tecnològica al requerir tant nous dispositius, com noves maneres de programar-los.

Encara ens queda molt camí per recórrer, per acostar-nos més a les màquines.
Llegir més: